sâmbătă, 24 ianuarie 2009

Phytolacca americana

Când am fost la Moldova, mămica mi-a arătat o plantă care a crescut pentru prima dată în grădină probabil sămânţa a fost adusă de vânt. Creşte în locuri umbroase. Nu ştiam nimic despre ea dar i-am făcut poze. Am căutat pe net şi am descoperit denumirea ei şi la ce este folosită.
I se mai spune cârmâz sau rumeioară.
Este o plantă medicinală de la care se foloseşte toată planta; creşte spontan sau cultivată special în grădini.
Are activitate antiinflamatorie puternică de aceea se foloseşte în tratarea reumatismului, combate guturaiul (amigdalita, laringita, oreionul) se poate utiliza împotriva paraziţilor şi scabiei, este purgativ şi vomitiv.
Fructele coapte au culoarea bobiţelor de struguri negri şi de aceea sucul acestor fructe se foloseşte la colorarea vinului.
Denumirea ştiinţifică este Phytolacca americana şi face parte din Familia Phtolaccaceae.


3 comentarii:

  1. Mulţumesc pentru informaţie! Ştiam planta, dar nu şi numele ei. Mai citisem despre cârmâz, dar nu ştiam că se pune în vin pentru ca să-l coloreze. Cum se face asta oare?
    Pe la noi se rezolvă şi mai simplu "problema" Este un soi de vie care face nişte struguri care pătează şi ...maţele! Asta pentru amatorii de "puterea ursului" :-)
    Am reţinut ideea cu "râia" şi cu purgativul. O să-l recomand cu căldură dacă întâlnesc "cazuri" :D

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu stiu cum se face, eu doar am gasit informatia.
    Si atentie, se pune foarte putin din planta pentru ca in cantitati mari este toxica.

    RăspundețiȘtergere
  3. La mine a aparut in vie de aproximativ 10 ani adusa de grauri care o confunda cu strugurii de vie. Cineva dintr-o localitate apropiata o cultiva, dar ii taie inflorescentele pentru a nu fi raspandita de grauri. Respectivul cultivator foloseste radacinile ca inlocuitor de ginseng. El le coace mai intai in cuptor, apoi le macina si face un decoct care se bea. Nu stiu doza. Eu personal am incercat cu o doza de cca. 1 gram radacina necoapta. Incercare nefasta, au aparut dureri de cap voma continua cca.12 ore urmata de diaree cca. o zi. Doua zile am fost mahmur ca dupa o betie crunta. Nu am reusit sa o imultesc decat prin radacini, semintele au o putere de germinatie scazuta. As dori mai multe informatii despre efectele terapeutice, mod de administrare...

    RăspundețiȘtergere